2015. február 26., csütörtök

Egy ügy tanulságára

Ajándékba vásároltam az interneten egy Asus Google Nexus 7 táblagépet. Az oldalon ez refurbished jelzővel volt illetve, ami elvileg azt jelenti, hogy valakinek nem tetszett valamiért és több kevesebb használat után visszavitte, ezt a gyárban átvizsgálták, a hibáit kijavították és újra, csökkentetett áron, de új megjelöléssel forgalomba hozták. Elméletileg. A készüléken lehetnek enyhe felületi karcok, de ezek nem látványosak. Az ár valóban jutányos volt, a készülék gyorsan megérkezett és mivel az EU-ból származott, így se tréfát, se vámot nem kellett utána fizetni. Miután megjött, bekapcsoltam, működött. Feltöltöttem, töltődött. Nyugtáztam a dolgot és eltettem karácsonyra. (Első számú hiba: Az ilyen cuccot mindig teljes körűen le kell tesztelni!) Karácsonykor volt öröm és boldogság, de pár nap múlva kiderült az, hogy hiba van a kréta körül, ugyanis a cuccot nem lehet gépre dugni. Azaz rá lehet, de nem kommunikál vele. Persze maradhatott volna így, hisz ez egy elhanyagolható dolog, hiszen wifin keresztül is lehetett volna adatot cserélni, de úgy gondoltam, ha ajándék és új is, akkor legyen tökéletes. Regisztráltam tehát az Asushoz és rákérdeztem a garanciális javításra. Ajánlottak rögtön szerelőt - pénzért. Ekkor kiderült, hogy a termékregisztrációnál elírtam a vásárlás dátumát. Bár fel kellett tölteni kép alakban a számlát is és ők gyártási szám alapján leellenőrizték a garancia jogosságát, a beírt dátumot ki kellett volna javítanom, akár a termék törlésével és újrafelvételével. (Második hiba: ez úgy maradt. Bíztam abban, hogy van egy halom papírom, ami tanúsítja a vásárlást, az eladótól beszereztem a számlát is, de ott a fizetési bizonylat is, szóval nem lehet baj.) Hagytam tehát a pénzért ajánlott szerelőt, megmondtam, hogy a gép még egy hónapos sincs, kértem garanciális ügyintézést. Ezt a jószágot idehaza nem javítják, hanem futárral elviszik, megjavítják, majd visszahozzák. Ennek jelentősége van! A cuccot elvitték, már másnap, jelezték, hogy megérkezett, majd másfél hétig nem történt az égvilágon semmi. Majd egyszer küldtek egy levelet, hogy a hibát nem tudják garanciálisan megjavítani, mert az usb csatlakozója sérült és az nem tartozik bele a garanciába. Küldtek egy számlát Y euróról, a számlán shipping + handling megjelöléssel és azzal a megjegyzéssel, hogy ha ezt befizetem, akkor megjavítják a gépet és visszaküldik. Adtak egy bankszámlaszámot is, hogy oda utaljam a pénzt, vagy díjtalanul vissza fogják küldeni nekem, javítás nélkül. Nyeltem egy nagyot és befizettem a pénzt, majd küldtem egy levelet, hogy kérem a javítást és elküldtem a kért igazoló bizonylatot is. Na most devizát utalni költséges móka, majdnem a számla összegével megegyező díja van, plusz a teljesítési igazolásért is külön kérnek pénzt. Nyeltem még egyet. Nemsokára jött egy levél, hogy a javítást megkezdték, majd szünet és aztán egy olyan, hogy a javítás befejeződött és aztán egy olyan is, hogy a készüléket postázták. Idehaza boldogan próbálom a hibás funkciót - semmi. Ugyanolyan, mint volt. Megtaláltam a jegyzéket a javításról, töküres. Felhívom az ügyfélszolgálatot, kiderül, hogy ők sem értik miért, de a szerviz nem végezte el a javítást. Persze megígérték, hogy utánanéznek a dolognak és visszaszólnak. Persze nem tették. (Harmadik hiba: Elhittem amit ígértek. Persze ott a minőségbiztosítási rendszer, mindent felvesznek, stb.) Innentől két szálon kezdett futni az ügy. Egyfelől a jogsegély biztosítómhoz fordultam, másfelől meg hivatalos panaszt nyújtottam be az Asus felé. (Negyedik hiba: egyszerre csak egy dolgot szabad csinálni!) Az Asus addig elég készséges volt, amíg meg nem kapták a DAS levelét. Elismerték, hogy hibáztak és ígérgettek mindenfélét, díjtalan javítást, stb. Közben én az eszközt elvittem az először ajánlott pénzes szervizbe, így nem akartam ingyenes javítást az Asustól, csak azt, hogy az oda-vissza utaztatás költségeit térítsék nekem meg. Ezt közöltem is velük. Türelmet kértek, majd megmerevedtek a frontvonalak. Az Asus nem volt hajlandó többet kommunikálni velem, csak a jogi képviselőmmel. Érvként hozták fel azt, hogy a készülék nem garanciális szerintük, pedig ezt ők is láthatták a feltöltött számlából, hogy az. Elküldtek egy számlát, ami furcsán 3 oldalból állt azzal szemben amit én kaptam, az ugyanis egyoldalas volt. A három oldal annyival volt több, hogy ezt küldte a szerviz benne volt az, hogy milyen összegekért mit fognak csinálni. Meg is javították volna a cuccot, ha 5 euróval többet utalok. Mivel azonban én csak az utolsó oldalt kaptam meg, azon a javításmentes visszaküldés számlája volt, én csak azt választhattam, noha a számlára rá volt írva az, hogy nem tartalmaz javítást, de honnan kellett nekem arra gondolnom, hogy ha azt írják a levélben magyarul, hogy ha befizetem megjavítják, akkor az a lényeg amit angolul írnak rá, hogy mégsem? Szóval a szerviz csak azt csinálta amit kértem, visszaküldte az eszközt pénzért. Noha díjtalan visszaküldést ígértek a levélben, de most kifizettették velem az egészet. Az eszköz elment Brnóba, ott üdült egy hónapig, majd visszajött, ez Y euróba került és közben nem történt semmi, csak az idő telt. (Negyedik hiba: Folyamatosan az ügyfélszolgálatot kellett volna hívogatni, értelmezni a számlát, rákérdezni az ellentmondásra és egy szavát sem hinni a magyar ügyfélszolgálatnak!) Közben a magyar fizetős szerviz volt talán a legkorrektebb, bár a kommunikáció nem az erősségük, de egy korrekt árért megjavították a cuccot. Igaz, megpucolhatták volna a visszaadás előtt, mert tele volt gusztustalan ujjnyomokkal, de miért pont ők legyenek maximalisták, ha az ügyfél annak is örül, hogy luk van a fenekén? Közben a folyamatos kommunikáció és érvelés a jogsegélyszolgálaton keresztül az Asus felé, halál idegesítő lett. Természetesen mindent tagadnak, semmit nem ismernek el, minden az én hibám, a nemzetközi garancia ellenére már hiba az is, hogy Angliában vettem a dolgot, közben a jogsegélyszolgálat is visszavonulót fújt, mert az állításaink a bíróság előtt bizonyíthatatlanok. A magyar nyelv szabályai kerülnek elő, amit mindenki máshogy értelmez, látszólag a szőnyeg alá söpörve pár fontos apróságot, mint például azt, hogy kértem a pénzes javítást, ugyanakkor ők nem küldték el csak a számla utolsó oldalát, ami alapján esélyem sem volt megrendelni a javítást. Ennek ellenére nem figyelmeztettek arra, hogy az átutalt összeg nem fedezi a költségeket, hanem tudomásul vették az egészet, talán még jól is mulattak rajtam, hülye ügyfélen. Befejezem a történetet és a jogi harcot is azzal a tanulságokkal, hogy:

  1. 1. Refurbished készüléket venni kockázatos dolog. Bár az ár sokszor kedvező, nem csak felületi karcok lehetnek a dolgon.
  2. 2. A gyári minőségellenőrzés csak a legyártott dolgokra jó, a behozottakra nem biztos. Bekapcsolják, működik, jó lesz ez..
  3. 3. Ha kapsz valamit és az nem gyári új, akár ajándékba kapod, akár nem, le kell tesztelni teljesen. Nem elég feltételezni, hogy mivel te bontod ki a szűz dobozból, az jó is.
  4. 4. Ha nem jó, az eladónál kell reklamálni. Jobb kihagyni a dologból a gyártót és a garanciális szervizét, amíg lehet.
  5. 5. Ha regisztrálsz egy terméket, a pontos adatokkal tedd. Ha elrontottál valamit, javítsad ki. A legkisebb dolog is fontos lehet, mert ha bele lehet kötni, akkor bele is fognak!
  6. 6. Ha elviszed szervizbe és ott jutányos árért megoldják, akkor lehet, hogy érdemes azt megfontolni.
  7. 7. A cég, amelyik elszállítja javításra az eszközöd mondjuk a DHL-el egy másik országban lévő szervizbe, tud nagyon drága is lenni! Főleg, ha nem csinálnak a dologgal semmit, de rád verik a szállítási költséget.
  8. 8. Nem szabad hinni az ügyfélszolgálatnak! A legkisebb dologban sem szabad élni hagyni őket, a nyakukra kell mászni és folyamatosan mozgásban kell tartani az eseményeket.
  9. 9. Látszólag az egyszerű dolgok is lehetnek nagyon bonyolultak, így a kapott anyagokat minden szempontból ellenőrizni kell. Lásd 8-as pont.
  10. 10. A jogsegély biztosító sem mindenható. Ők is csak olyan esetekkel szeretnek foglalkozni, ahol maximális a nyerési esély.

Furcsaság a végére: Látszólag vettem egy táblagépet x forintért, költöttem teljesen feleslegesen y összeget a cseh kirándultatásért, majd z forintot azért, hogy meg is javítsák idehaza, tehát ez az egész buli összesen x+y+z forintomba került, ami így is lényegesen olcsóbb, mint amiért idehaza meg lehet kapni az új készüléket a boltban, ami persze ugyanúgy lehet sz.r ezek után és el lehet rá is költeni további y+z összeget a kirándulásra majd a szervizre. Én most elmegyek és veszek be egy 'Leszarom' tablettát. Kár, hogy a táblagép nem tud beszélni, igazán elmondhatná, hogy milyen volt Brno! Remélem ő legalább élvezte az utazást..


Nincsenek megjegyzések: