2011. június 29., szerda

Zöldségesek

Ha tűzifát rendelsz, biztosan át leszel vágva, a kérdés az, hogy mennyivel! Úgy gondolom, ez egy axióma. Rendelheted köbméterben vagy akár mázsában is, biztos a bukás, hisz pontosan leköbölni, vagy lemérni úgysem tudod. Olyan, mintha a zöldségesnél öt kiló krumplit kérnél, mire a zöldséges hátramegy az üzletbe és hoz neked egy szatyorban, hogy ez az, de nincsen lehetőséged lemérni, hogy annyi-e az annyi. Kénytelen elhinni az ember, hogy annyi az amennyit mondtak neki. Tulajdonképpen egyszerűbb és sokkal nyugalmasabb is. Ha az ember számol, akkor rögtön kiderül az, hogy a zöldséges nem korrekt - miért is volna az amikor a rendszer amivel a kolompért méri, szinte csábít arra, hogy olyanért is számoljon díjat, amit nem rakott a cekkerbe. Így egy kiló terményt akár többször is el lehet adni, többszörözve a várható nyereséget. Tegnap 30 mázsa fát rendeltem. Egyszerű módot találtam ki a mérésre - leszámoltam a taligák számát, amivel trógeroltam a tüzelőt. Ebből 36 fuvar jött össze. Lemértem két taliga famennyiséget is, ez 60 kiló környékén adott eredményt. Ha felszorzom az átlag 60 kiló fát a 36 fuvarral, akkor az majdnem 2200 kilót ad eredményül, ami messze van a célként meghatározott 30 q-hoz képest. Ha végzek egy olyan ellenőrzést, hogy a 3 tonna fa 36 fuvarral mekkora talicskasúlyt ad, azt kapom, hogy 84-et. Na most, 84 kiló fát lehetetlen egy ekkora talicskára felrakni. Ez fizikai képtelenség. Tehát megállapíthatjuk, hogy 30 mázsa biztosan nem lehetett a teherautón - amiért ugye fizettem. Jóindulatúan azt még feltételezhetem, hogy az általam számolt 22 mázsa valójában 25, mert ekkora mérési hiba belefér a rendszerembe, de annál egy grammal sem több és akkor is öt mázsával át lettem verve, ami nagyjából 10eFt. Azért ekkora átverés egy fuvarban igen szép megoldás. Tulajdonképpen nem az a probléma, hogy átvertek (illetve egy boldogabb világban az is gond lenne) hanem az, hogy mennyivel. Ha 1-2 mázsával dobnak át a palánkon, egész nyugodt lettem volna. Így jár, aki számol és nem fogadja el a krumplit úgy, ahogy van. Éljenek a zöldségesek!

Nincsenek megjegyzések: